[OMV #1]Instalacja OMV i wstępna konfiguracja

Dużą zaletą OMV jest jeden plik instalacyjny dla różnych platform (nie dotyczy RPI – proces instalacji na malince został przedstawiony w jednym z poprzednich wpisów) z różnymi rodzajami procesora. Nie trzeba zatem zastanawiać się jaki rodzaj procesora mamy, tylko pobieramy ze strony OMV plik ISO i za pomocą np. RUFUS’a tworzymy bootowalny pendrive naszego systemu. Nie będę przedstawiał i omawiał dokładnie całego procesu instalacji – zakładam że instalowałeś już kiedyś jakiś system na komputerze, więc powinieneś sobie z tym poradzić. Przedstawię jedynie poniżej zrzuty niektórych ekranów.

Instalacja

Po uruchomieniu komputera jeżeli mamy wybrane bootowanie z pendrive powinna nam się uruchomić instalacja naszego systemu OMV (w przeciwnym razie musimy, w zależności od płyty głównej wcisnąć odpowiedni klawisz aby wywołać menu wyboru bootowalnego nośnika). Po wybraniu instalacji i odpowiedniego języka system poprosi o wpisanie nazwy hosta (nazwy pod jaką będzie identyfikowane nasze urządzenie w sieci) . Następnie wpisujemy hasło root’a – czyli hasło dla najważniejszego użytkownika w systemie.

Wybieramy dysk na którym będzie znajdował się system oraz program rozruchowy, a po potwierdzeniu czekamy aż system OMV zostanie zainstalowany. Po zainstalowaniu i ponownym uruchomieniu naszego serwera na ekranie zobaczymy adres ip pod którym to znajduje się nasze urządzenie.

Pierwsze uruchomienie

Po instalacji z poziomu bezpośredniego dostępu do urządzenia nie będziemy już nic wykonywać. Wszystkie pozostałe czynności będziemy wykonywać zdalnie – albo poprzez GUI, albo komendy wydawane w terminalu po połączeniu z urządzeniem poprzez SSH. Najpierw jednak zajmijmy się konfiguracją GUI (po szczegółowe informacje dot. zmiany hasła i dodania użytkownika zapraszam do tego wpisu). W przeglądarce wpisujemy adres ip, który to pojawił się po ponownym uruchomeniu serwera – pojawi się ekran logowania do OMV, gdzie login to admin, a hasło openmediavault

admin:openmediavault

po poprawnym zalogowaniu zmieniamy domyślne hasło poprzez najechanie w prawym górnym ragu na ikonkę użytkownika i wybranie change password.
Możemy zmienić również język interfejsu na PL, poprzez wybranie naszego języka w menu language.

Widok GUI

Nowy użytkownik

W pierwszej kolejności tworzymy nowego użytkownika – użytkownika admin i root zostawiamy w spokoju. W lewy menu wybieramy Użytkownicy->Użytkownicy i w nowym okienku naciskamy na + i tworzymy nowego użytkownika. W celu utworzenia nowego użytkownika wybieramy nazwę użytkownika, hasło i przynależność do grup.

Polecam wybrać wszystkie grupy dla użytkownika który będzie adminem, albo przynajmniej następujące:
_ssh, adm, openmediavault-admin, openmediavault-webgui, operator, root, sambashare, users

Przy wybieraniu powłoki dla użytkownika polecam ustawić /usr/bin/bash

Gdy już mamy nowego użytkownika sprawdzamy czy jest połączenie poprzez ssh. Otwieramy wiersz poleceń (WIN+R wpisujemy komendę cmd i ENTER) i wpisujemy

ssh daniel@omv.daniel

Oczywiście daniel to nazwa użytkownika, a adres IP to adres naszego urządzenia – można również zamiast adresu ip wpisać nazwę hosta.
Jeśli pojawi się prośba o podanie hasła to wpisujemy hasło ustawione wcześniej i klikamy enter
!!!!!!UWAGA!!!!!! Podczas wpisywania hasła nie wyświetlają się żadne znaki.

Jeżeli nie uzyskaliśmy dostępu (nie było monitu o podanie hasła), to sprawdzamy czy dobrze wpisaliśmy polecenie ssh w wierszu poleceń, następnie sprawdzamy czy ssh jest włączone – przechodzimy do strony naszego serwera, w lewym menu wybieramy Usługi->SSH i sprawdzamy czy ssh jest włączone. W górnej części widzimy informację że użytkownika musi być w grupie _ssh aby było możliwe logowanie się przez ssh tego użytkownika.

Aktualizacja

Ważną rzeczą jest aby utrzymywać nasz system aktualny. OMV informuje o dostępnych nowych aktualizacjach, jedyne co do nas należy to rozpocząć aktualizację. Informacja o dostępnej aktualizacji znajduje się w menu Powiadomień (ikonka dzwoneczka w prawym górnym rogu posiada w żółtym okręgu liczbę powiadomień), oraz na Panelu w zakłdace Informacje o systemie, oraz w zakładce Dostępne aktualizacje. Można również przejść do opcji Aktualizacji poprzez przejście w menu System->Aktualizacje->Aktualizacje.
Po otwarciu okienka aktualizacji mamy wypisane wszystkie dostępne aktualizacje. W celu zaktualizowania systemu klikamy w drugą ikonkę nad listą w celu pobrania i zainstalowania wszystkich aktualizacji. Zostaniemy poproszeni o potwierdzenie decyzji – potwierdzamy i klikamy OK.
W zależności od zainstalowanych aktualizacji, wyskoczy w górnej belce informacja o konieczności zatwierdzenia zmian – klikamy w prawą górną ikonkę na tej belce w celu potwierdzenia.

Powiadomienia

Dobrze jest również na sam początek włączyć powiadomienia – będą one wysyłane w przypadku różnych zdarzeń. W tym celu potrzebny jest e-mail oraz dane które umożliwią wysyłanie wiadomości przez serwer (konfiguracja SMTP).
Aby skonfigurować takie powiadomienia przechodzimy do System->Powiadomienia->Konfiguracja. Następnie uzupełniamy wszystkie wymagane pola i zapisujemy. Aby sprawdzić czy wszystko jest dobrze ustawione klikamy na Test i do naszej skrzynki powinna trafić wiadomość a na ekranie powinien zostać wyświetlony zielony komunikat informujący o pozytywnym teście.

Zmiana portu dostępu do OMV

Zmienimy jeszcze port, pod którym to będziemy mieli dostęp do naszego serwera – zmiana ta ma na celu uniknięcia problemów z niektórymi aplikacjami kontenerowymi.

Aby zmienić port, należy w menu przejść do System->Warsztat i w polu port wpisać np. 8000 (przy bezpiecznym połączeniu również zmieniamy port na np. 4443). Po zapisaniu i zatwierdzeniu zmian, będziemy teraz musieli przy adresie naszego serwera podać adres portu, np. 192.168.0.100:8000

Zapraszam do komentowania i do kolejnego wpisu dot. własnego serwera opartego o OMV.